Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Hypertenze

Režimová opatření při hypertenzi (vysoký krevní tlak)

Neléčený nebo nedostatečně léčený vysoký krevní tlak, tedy hypertenze, značně zvyšuje rizika orgánového postižení.

K nejvážnějším důsledkům se řadí rozvoj aterosklerózy a komplikace z ní vycházející – ischemická choroba srdeční. U pacientů s hypertenzí velmi výrazně stoupá riziko infarktu myokardu, cévní mozkové příhody a dalších vysoce závažných komplikací.

Uvádíme jednu z možnosti děleni odpovídající aktuálně platným doporučením.

  Systolický  tlak Diastolický  tlak
optimální (ideální) tlak <120 <80
normotenze <130 <85
tzv. vysoký normální tlak 130 - 139 nebo 85 - 90
mírná hypertenze 140 - 159 a/nebo  90 - 99
středně závažná hypertenze 160 - 179 a/nebo  100 - 109
těžká hypertenze ≥180 nebo ≥110
izolovaná systolická hypertenze ≥140 a  <90

 

 

 

 

 

 

 

Základné pravidla při vysokém krevním tlaku

  • Přestat kouřit!
  • U pacientů s nadváhou nebo obezitou snížit tělesnou hmotnost.
  • Pravidelný pohyb minimálně 4krát týdně po dobu 30 – 45 minut. Není vhodné cvičení, kde dochází k výraznému střídání poloh.
  • Omezení alkoholu. Povolená maximální dávka alkoholu u mužů do 30 g/den a u žen do 20 g/den.
  • Zvýšení konzumace ovoce a zeleniny. Minimálně 2 kusy ovoce a 2 kusy zeleniny denně.
  • Snížit příjem tuků, zejména nasycených. Vyhnout se tučným masům, vnitřnostem, veškerým uzenářským výrobkům. Vynechat smetanové jogurty, majonézu, šlehačku, smetanové sýry, tavené sýry, pomazánkové máslo, plnotučné mléko, smetanové zmrzliny.
  • Z masa konzumovat kuře, krůtu, králíka, zvěřinu, telecí maso, občas zcela očištěné vepřové nebo hovězí maso, drůbeží šunku.
  • Z mléčných výrobků zejména nízkotučné varianty (tvaroh, kefír, jogurt), občas mléko a mléčné výrobky do 2% tuku v sušině, sýry do 30 % tuku v sušině.
  • Z tuků používat ve sníženém množství oleje – řepkový, olivový, slunečnicový. Nepoužívat máslo, sádlo, lůj, vypečený tuk, palmový a kokosový olej.
  • Zvýšit konzumaci ryb – ryby mořské i sladkovodní konzumovat alespoň 2krát týdně. Je prospěšné konzumovat zejména tučné ryby (tuňák, makrela, losos).
  • Omezení příjmu soli. Denní dávka je 5-6 g/den (malá čajová lžička).
  • Vyhnout se stánkům s rychlým občerstvením (hamburgery, párek v rohlíku, smažené bramboráky, langoše apod. Nejíst brambůrky, chipsy, tyčinky a podobné slané pochutiny.
  • Z technologických úprav stravy úplně vynechat smažení.