Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Hyperurikemie, Dna

Režimová opatření při hyperurikémii a dně

S přibývajícím věkem stoupá frekvence výskytu hyperurikémie až dny. V posledních letech však byl pozorován značný posun k mladším postiženým (zejména muži ve věku 25 – 30 let).  Je to známkou přibývajícího blahobytu a nedostatku pohybu. Toto onemocnění je poruchou metabolismu purinových látek To může být způsobeno zvýšeným příjmem nevhodnou stravou, zvýšenou syntézou kyseliny močové v těle nebo snížené vylučování kyseliny močové ledvinami. Ve většině případů je však základem hyperurikémie až dny snížené odbourávání nebo zvýšený přísun purínových látek

Nevhodné potraviny z důvodu vysokého obsah purínů

  • Vnitřnosti, morek
  • Masové vývary, masové extrakty, bujóny, sojová omáčka, polévkové koření (Maggi)
  • Hovězí a telecí maso, jehněčí, zvěřina (obecně červené maso)
  • Droždí, pivovarské kvasnice
  • Sojové boby, sojová mouka
  • Malé ryby: ančovičky, sardelky a sardinky
  • Mořské plody, makrela, rybí výrobky (sardelová pasta, očka, šproty, rybí konzervy, nakládané ryby)
  • Kůže z ryb a drůbeže
  • Větší množství luštěnin
  • Mák, želatina

Výživová doporučení

  • Nekonzumovat vysokopurínové potraviny
  • Malé porce pravidelně 6-krát denně
  • Nepřejídat se a nehladovět
  • Snažit se dosáhnout a udržet optimální hmotnost
  • Dostatek tekutin (min. 2,5 litru denně), pít postupně
  • Omezit příp. vyloučit alkohol (tvrdý alkohol, pivo a těžké dezertní vína vyloučit úplně)
  • Vyloučit energetické nápoje, kávu v součtu s černým čajem omezit na max. 4 šálky denně
  • Jíst dostatek zeleniny a ovoce – zařadit 1 až 2 zeleninové dny v týdnu
  • Tuky přijímat ve formě olejů (olivový, řepkový), na chleba mazat margaríny, omezit živočišné tuky
  • Místo salámů konzumovat sýry, vajíčka, maximální porce masa na den by neměla překročit 100g
  • Koření používat střídmě, vyhnou se pálivým a ostře kořeněným pokrmům, místo masového vývaru používat zeleninový
  • Nahradit nedostatek masných bílkovin bílkovinami mléčnými - zvýšit konzumaci jogurtů, probiotických mléčných výrobků, kefírů, sýrů, tvarohu
  • Vyhýbat se grilování (je těžké odolat voňavému steaku)
  • Z tepelných úprav upřednostňovat vaření, dušení, teflonovou pánev
  • Zavést si do životního stylu pravidelný přiměřený pohyb
  • Nevystavovat se extrémní zátěži a extrémním sportovním výkonům
  • Dávat pozor na prochladnutí a úrazy
  • Snažit se odbourat stres