Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Zdravá výživa

zdrave-jidlo-obr

Co jíme, jak jíme, kde jíme – to jsou okolnosti, které se nás přímo dotýkají. Řešíme to denně protože jíst musíme, ale jíme správně? Nevhodná skladba stravy a nadbytek živin se uplatňuje při vzniku některých onemocnění. Vyvážená výživa má naopak ochranné účinky.

V dnešní době máme přemíru informací, a není vždy jednoduché se v nich vyznat. Proto zde přinášíme některé základní informace týkající se obecné výživy obyvatelstva České republiky. Informace byly zpracovány lékaři, odborníky z oblasti výživy a odbornými společnostmi.

 

Doporučení  pro vyváženou výživu

Obecné zásady výživy, která snižuje riziko vzniku onemocní spojených s nevyváženou stravou, jsou následující:

  1. Jezte pestrou stravu, jen tak zajistíte dostatečný a vyvážený příjem všech živin.
  2. Udržujte si vhodnou tělesnou hmotnost jak přiměřeným příjmem potravy, tak pohybem.
  3. usmev-zdrava-vyzivaVybírejte stravu obsahující nízké množství tuku, zvláště živočišného, a cholesterolu. Omezujte maštění, snižujte spotřebu tučného masa, uzenin, máslových a šlehačkových moučníků.
  4. Konzumujte dostatečné množství ovoce, zeleniny a potravin připravených z celozrnných obilovin. Snažte se sníst půl kilogramu zeleniny a ovoce denně. Zkuste jíst zeleninu při každém jídle, nahrazujte moučníky ovocem a ořechy a vybírejte si celozrnné pečivo místo bílého.
  5. Omezujte spotřebu cukru. Cukr je pouze zdrojem energie. Naučte se pít čaj a kávu bez cukru, omezte spotřebu sladkostí a slazených nápojů.
  6. Omezujte příjem kuchyňské soli. Chuť na slané je návyk. Vyhýbejte se silně soleným pokrmům a pochutinám, jinak vám ostatní strava bude připadat fádní. Slanou chuť lze nahradit různým kořením.
  7. Přijímejte dostatek tekutin – alespoň 2 – 2,5 litru denně rovnoměrně během dne. Pijte různé přírodní vody, čaje i ovocné či ředěné přírodní džusy. Tekutiny s cukrem nejsou vhodné.
  8. Pokud pijete alkoholické nápoje, čiňte tak umírněně. Děti by alkohol neměly pít vůbec a dospělí ne více než 1 pivo nebo 2 dl vína nebo 5 cl lihovin denně.

 

Pyramida zdravé výživy

Pyramida zdavé výživy

klinutím na obrázek -zvětšit

 

Články:

Vliv výživy na zdraví člověka

Výživová hodnota stravy

Konečné znění Výživových doporučení pro obyvatelstvo ČR