Výživa, Pohyb, Zdraví
  

Oběd

obedOběd je největší jídlo dne. Bohužel se stává praxí, že v dnešní uspěchané době je to pro mnohé z nás večeře.  A to skutečně není dobře!  Na večer už naše tělo není schopno zpracovat větší množství energie a nezpracovanou energii uloží do zásob. Ano, to jsou ty tukové zásobárny, které nosíme na sobě pro případ nenadálého hladomoru.

V případě, že oběd je naše první jídlo od probuzení, většinou už hlady šilháme a k obědu se pořádně „nacpeme“. Přejíme se, často to ještě ukončíme sladkou tečkou a pak bychom si dali „dvacet“. Ale to jsme někde úplně jinde…

Tak zpátky k správnému obědu. I když jsme se shodli, že oběd je největší jídlo dne, i zde je však potřeba jíst s mírou. V případě, že byla dodržena snídaně a dopolední svačina, naše tělo velký oběd ani nevyžaduje. Obecně bychom měli dbát na složení oběda podle jednoduchých pravidel:

 

  • Zařadit minimálně 1krát týdně k obědu rybu. U ryb není potřeba sledovat jejich obsah tuku. Naopak mastné ryby (tím nemyslím smažené) jsou větším přínosem z pohledu výživové hodnoty a obsahu nenasycených mastných kyselin.
  • Vynechat smažená jídla. Smažená jídla obsahují cca 30 % tuku. Při smažení a nedodržení správné výrobní praxe dochází k přepalování tuků a k tvorbě škodlivých trans mastných kyselin. Tím nemyslím, že si na Vánoce nedáte smažený řízek nebo smaženého kapra. Ale pravidelné nedělní řízky rozhodně není možné nazvat zdravým obědem.
  • Zařadit 1 krát týdně luštěniny. Není nutné, aby to bylo právě obědní menu, ale rozhodně by se v našem menu měly luštěniny objevit. V poslední době toto tradiční jídlo našich předků vytlačují steaky, hranolky, smažený sýr. Naše tělo však luštěniny rozhodně potřebuje, takže zpátky ke kořenům.
  • Nejíst společně polévku a hlavní jídlo. Současná konzumace obou těchto jídel býva energeticky vysoce náročná. Proto konzumovat buď hlavní jídlo, nebo si dát hustou polévku a doplnit ji celozrnným pečivem.
  • Nevynechávat přílohy. Vynecháním příloh budou v celkovém denním příjmu chybět sacharidy. Kromě toho budete mít velice brzy po obědě hlad. Velikost přílohy je potřeba volit obezřetně. Guláš s osmi knedlíky si může dovolit dřevorubec, pro většinu populace je to oběd na 2 dny. V případě, že potřebujete shodit nějaké to kilo, uberte přílohy na polovinu. Maso snězte celé. Oběd můžete doplnit malým zeleninovým salátem.
  • Sladkou poobědní tečku v podobě dortíků, sušenek, čokolád nebo bonbónů postupně nahrazujte ovocem až do vymizení návyku. Tento krok se rozhodně vyplatí.